Wat je moet weten over brood

Het eten van brood biedt vezels en koolhydraten, die essentieel zijn voor je lichaam. Je moet weten wélke soorten brood het best zijn en die op een gebalanceerde manier eten. Zolang je brood met mate eet maakt het je niet dik.

BRUINBROOD IS NIET PERSE VOLKOREN

Bruinbrood betekend niet dat het perse volkoren is. Vraag daarom altijd als je brood koopt of het 100% volkoren is.

HOE WITTER HET BROOD HOE SLECHTER

Witbrood mist alles wat nodig is voor een normale stofwisseling, omdat het wordt gemaakt van geraffineerd bloemmeel. Alle elementen die voor een goed spijsvertering zorgen, verdwijnen tijdens het raffineren van het meel. Hoe witter het brood hoe slechter, want de witte kleur duidt op een zeer grote raffinage (zogenaamde zuivering) van het meel. Vergeet niet dat je bij warme maaltijden helemaal geen brood hoort te eten, ook al is het volkoren. Alleen als je en salade of groente (bijvoorbeeld tomatensoep of uiensoep) als maaltijd neemt kun je er wel brood bij nemen.

SPELTBROOD EN DAN OOK NOG ZUURDESEM IS DE ALLERBESTE KEUS

Bakkersgist, wat de basis is van veel broodproducten zoals gebak, oliebollen en pizza’s, tast onze darmflora aan. Daarnaast zorgt het voor gisting in de darmen en bevordert het de vernietiging van goede bacteriën. Welk brood je ook eet, zorg altijd dat je de volkoren versie neemt.. Speltvolkorenbrood en dan ook nog zuurdesem is de allerbeste keus. Door veel vezels en een kleinere hoeveelheid glucose heeft (spelt)volkorenbrood een minder dik makend effect.

Bron: Royal Fit werkt met de principes uit delevenstijlmethode

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *